Túraútvonalak

A markazi várrom bemutatása

A markazi vár maradványai a falu központjától 2 km-re északnyugatra a 460 méter magas Várbérc déli oldalán találhatók. Megközelítése a "zöld L" jelzésen lehetséges.

Markazi várrom

A várat feltehetően az Aba-nemzetség Kompolthy-ágából származó II. Kompolt Pál nevű fia építtette az 1270-80-as években. Oklevelekből ismert első ura Kompolti Imre, a későbbi siroki várnagy volt (XIV. század első fele), fénykorát az 1200-as évek végétől 1421-ig élte.

A téglalap alakú építmény keleti és nyugati oldalfalának maradványa 32 méter hosszú, déli és északi fala, pedig 25 méter. A keleti fal vastagsága 2 m, magassága, pedig 6 méter lehetett, a többi fal, amely meredekebb hegyoldalra épült, 180 centiméteres volt. Az északi rész falait – ahol a bejáratot kialakították – ma már a romtörmelékek teljesen eltakarják.

A vártól gyönyörű kilátás nyílik az egész környékre, jól látható a hegyek, szőlők és a gyümölcsösök által körülvett község.

Turistaút

A faluközpontban, a Postánál (Fő út 102.) található szélkakas jellegű útbaigazító tábla iránymutatása szerint a Dobó úton indulunk el, majd a következő útbaigazító táblánál – a Dobó és Kálvária út kereszteződésében – balra fordulunk a Kálvária útra, ahol a kanyart elérve jobbra térünk.

A faluból kiérve - a Rasztya mellett - felkaptatunk a régi szánkópálya emelkedőjén, melynek felső részén jobbra a Veresföld található. A "zöld L" jelzésű turistaúton haladunk tovább. Utunkat keresztezi a "zöld L" jelzésű borút, itt pihenőhely található a várromról szóló bemutatótáblával, padokkal, asztallal, ahol érdemes megpihennünk. A "zöld L" jelzésen tovább haladva - a Tatármező szélét elhagyva - elérjük a természetvédelmi terület határát, ahonnan a köves kaptató végén, a gerincen balra fordulva és az egykori sáncon átkelve felérkezünk a Markazi vár romjaihoz.

Kozmáry-kilátó bemutatása

Mátrafüred közvetlen közelében lévő több, mint 100 éves, patinás kőkilátó gyönyörű körpanorámát nyújt.

A Kozmáry-kilátó a Dobogó-hegy oldalkúpján áll, tengerszint felett 370 m-en. A kilátó 1900-ban épült, nevét Kozmáry János üdülőtelep-igazgatóról kapta. Gyönyörű kilátás nyílik innen a Mátraaljára és Gyöngyösre.

Kozmáry-kilátó

A kilátót Kozmáry János gyöngyösi kereskedő, a Mátra Egylet telepgondnoka építette a Dobogó-hegyen. A kilátó 1939-ben kapta meg mai formáját, majd a két világháború között felújították. Kozmáry János vezetése alatt kezdett a település rendezett üdülőteleppé válni.

Megközelíthető Mátrafüred központjából a Béke utcán nyugati irányba indulva a sárga háromszög jelzésen. A Béke utcáról balra kanyarodva az Üdülősorra jutunk, ahonnan jobbra meredek, beszédes nevű utcák nyílnak: Kilátó u., Kozmáry u.; ezek valamelyikén kell felsétálnunk a Hegyalja utcára, ahol szépen faragott fakapu jelzi a lépcső kezdetét, mely felvisz a kilátóig. A sárga háromszög turistajelzést követve könnyebb túrát tehetünk Sástóig.

A kilátó egész évben szabadon látogatható!

Muzsla Kilátó bemutatása

A Muzsla-tetőn (478 m) épített kilátóból nagyszerű panoráma nyílik déli irányban, Mátrafüredre, Gyöngyösre, a Sár-hegy jellegzetes kopasz csúcsára.

Érdekes látvány az alattunk kanyargó szerpentin út, különösen ősszel, télen, mikor a fák levelei nem zavarják a kilátást. A kilátó mellett kiépített pihenőhely is várja a kirándulókat. Innen rövid kirándulással érhető el a Rákóczi-forrás, majd onnan a Sástó, vagy a sárga jelzésen tovább emelkedve eljuthatunk a Hanák-kilátóhoz.

Megközelíthető Mátrafüred központjából a 24. sz. főút mentén felfelé indulva a sárga sáv turistajelzésen, amely a Rákóczi turistaút.